Word of the day

Lev Livet nå!






tirsdag 7. februar 2012

Første behandlingsdag

Dag 1 av 3 i den første av de seks omgangene med cellegift - det var en lang dag!

Jeg kom inn klokken 08.50, og forlot sykehuset ganske nøyaktig klokken 18.15. Etter å ha vært tilkoblet intravenøst i nærmere syv timer.

De gav meg ganske mye saltvann i tillegg til medisinene. Medisinene i går inbefattet blandt annet 4 forskjellige cellegifter og antistoff - alt gitt intravenøst i armen. I tillegg tar jeg tabletter med steroider i forbindelse med kur. Og har to ulike typer med kvalmestillende tabletter (som jeg fant ut faktisk fungerte ganske fint i går...)

Fikk sitte i en elektrisk lenestol, hvor man bare trykker på knapper for å få fotskammelen opp osv. Ganske digg stol. Dagen gikk med til doturer - da koblet jeg fra strømledningen og trillet med stativet mitt bortover gangen - jeg leste blader min søster gav meg, spilte wordfeud, sov og hørte på musikk når de andre skravla for mye for meg. For ja, det var 6 slike lenestoler og 2 senger på avdelingen jeg var. Heldigvis var ikke alle plassene opptatt.

Kjæresten måtte reise hjem for å hente barnet i barnehagen. Det var egentlig greit, for da visste vi jo at jeg ikke reagerte på noen av medisinene - derfor de brukte så lang tid i går, siden det var første gangen min, tok de det sakte for å fange opp eventuelle bivirkninger/se om jeg tålte det jeg fikk. Neste mandag i den andre omgangen av cellegift, ble jeg lovt at det skulle gå litt fortere! ;)

Hadde en kamerat til å komme å hente meg etter behandling, det er jeg glad for nå, for allerede nesten med en gang jeg satte meg i bilen kjente jeg en ubestemmelig kvalme. Fikk kurert den når jeg kom hjem ved å ta tabletter, spise litt og ligge i vater på sofaen.

Isabell hadde jo fått feber i går kveld, og i dag skriker hun og holder seg til øret - så vi har bestilt time til legen med henne i dag, det må far ta seg av for jeg er da på behandlingsdag 2.

I dag skal jeg "kun" ha en pose som tar 2 timer, pluss saltvann før og etter. Så da håper jeg at jeg ikke blir så kvalm etter endt kur for dagen!

(jeg har tatt et bilde av poser/stativ som jeg hadde tenkt skulle illustrere dette innlegget - det får komme på plass senere - nå er det ei lita ei med muligens øreverk som krever litt oppmerksomhet...)

1 kommentar:

  1. Ay, det var en lang dag. Håper du ikke blir like kvalm i dag. Positivt å høre at kroppen din godtar medisinene du får. Du er sterk! God bedring til veslejenta også, ikke noe kjekt med øreverk. Stor klem til dere alle <3

    SvarSlett