Word of the day

Lev Livet nå!






søndag 5. februar 2012

Lymfekreft

Som noen av dere vet så har jeg altså fått diagnosen Lymfekreft. Lymfekreft deles inn i to hovedgrupper, Hodkins og non-Hodkins. Jeg har fått påvist non-Hodkins, Primært mediastinalt storcellet B-celle lymfom. Den er av den agressive typen. Hvilket faktisk er en bra ting, for da er den lettere å oppdage og behandle tidlig. 


Onsdag 18.januar: Jeg våknet med en hevelse nedenfor kravebeinet på venstre side. Syns denne var så merkelig at jeg fikk legetime samme dag. Har lagt til et bilde av hevelsen. Legen henviste meg videre til røngten/ultralyd. Via min eksellente private helseforsikring, Storebrand, fikk jeg time til CT fredag 20.januar.

Mandag 23.januar: Er hjemme med Isabell som kastet opp på natten (for mye pølse + pommes frites). Da ringer de fra fastlegen og lurer på om jeg kan komme inn samme dag. Damene i resepsjonen spør om de skal se etter Isabell mens jeg er inne hos legen. Da aner jeg ugler i mosen, for slik service pleier det ikke være til vanlig... Legen sier de har funnet noe på bildene + at jeg henvises til Radiumhospitalet.

Onsdag 25.januar: CT-bilder på Radium, de tar også haugevis med blodprøver og en beinmargsprøve. De sier de mistenker Lymfekreft.

Fredag 27.januar: Røngtenbilder av lungene. Lever og milt undersøkes med ultralyd - de er fine og normale (har ikke skrumplever..!) I tillegg tar legen en ultralydassistert celle og vevsprøve av kulen/hevelsen. Nå skal det gå en uke før prøvesvarene foreligger.

Fredag 3.februar: Som legen sier "Det er vel ingen stor overraskelse når jeg sier at du har lymfekreft..?". Og nei, vi var nok litt forberedt på det. Non-hodkins, 70-75% sjanse på å bli helt frisk igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar