Word of the day

Lev Livet nå!






onsdag 9. mai 2012

PET scan

I dag har jeg hatt en såkalt PET scan av kroppen. Først satte en trivelig madam veneflon i høyrearmen min, som faktisk er den armen med blodårene det er vanskeligst å treffe! Liker godt når personalet er flinke i jobben sin!
Så la de meg inn på et mørkt og varmt rom, her fikk jeg det radioaktive sporstoffet injisert i armen gjennom veneflonen. Måtte så ligge på dette rommet en liten time, før det bar inn i CT/PET-maskinen. Selve bildetakingen/undersøkelsen tok cirka 25minutter, og i disse 25 minuttene måtte jeg ligge helt stille. Grunnen til at det var så viktig å ligge helt stille var at det først tas et CT-bilde, og deretter et PET-bilde, disse to bildene legges så oppå hverandre - ergo er det viktig å ligge rolig, slik at det ikke blir forskyvninger (eller feil) i bildet.
Nå er jeg radioaktiv faktisk! Helst skulle jeg holde meg unna barn og gravide, da sa jeg at det blir litt vanskelig å holde seg unna barn... Løsningen ble at jeg ikke skal ha Isabell på fanget i dag. Voksne var det visst ikke så farlig med.

Nå er jeg sliten, og kroppen sier at den trenger hvile - og hvile skal den få! Syns det hadde vært tøft om jeg ble selvlysende i mørket, men til min store skuffelse så ble jeg ikke det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar